Cryptocurrencies bevinden zich nog in een zeer vroege fase. Terwijl de Shiba Inu coin, Bitcoin en Ethereum tot de bekendste vormen behoren, ontstaan op de achtergrond tal van andere projecten. De focus ligt niet meer op het eenvoudig verwerken van transacties. Een voorbeeld hiervan is het bedrijf Audius, dat met het AUDIO-token de decentralisatie van de muziekindustrie wil stimuleren. Tot nu toe was het voor kunstenaars en musici vaak moeilijk om hun werken zelfstandig uit te geven en zo hun werk vergoed te krijgen. Meestal is een dienstverlener hiervoor verantwoordelijk en verzorgt de distributie. Met AUDIO kunnen onafhankelijke artiesten nu echter geld verdienen met hun creaties.
Een cruciale rol bij het maken van niet-fysieke werken is de verkoop van auteursrechten of hun licenties. Hier moeten artiesten meestal een groot deel van hun inkomsten afstaan aan de distributeur en het muzieklabel. Evenzo zijn claims in samenwerkingsverbanden moeilijk te berekenen en eerlijk uit te betalen. De digitalisering van de muziekmarkt creëert nieuwe mogelijkheden om auteursrechten te beschermen en zelfstandig te vermarkten. De blockchain en cryptocurrencies vormen hierbij een essentiële bouwsteen, de Cosmos coin kopen kun je hiervoor dan ook doen.
Hoe werkt Audius?
Audius is een decentraal netwerk dat gespecialiseerd is in de muziekmarkt. Het gebruikt ook zijn cryptocurrency genaamd AUDIO. Deze is gebaseerd op de Ethereum blockchain en voldoet aan de ERC20 standaard. Audius is in principe een streamingdienst die op dezelfde manier werkt als Apple Music of Spotify. Het project kan echter punten scoren met andere functies. Zo is het platform ideaal voor direct contact met andere gebruikers. Er zijn ook regelmatig remixwedstrijden waaraan gebruikers van het platform kunnen deelnemen. De initiatiefnemers kunnen audiotracks of samples van hun werkwijze aanleveren, die vrij toegankelijk zijn voor de gemeenschap. Winnaars kunnen bijvoorbeeld worden beloond met AUDIO-tokens.
De structuur van Audius is sterk gericht op social media en vergelijkbaar met bekende providers als Facebook of Twitter. Gebruikers kunnen door hun tijdlijnen scrollen en de laatste berichten van hun favoriete artiesten volgen. TikTok-gebruikers kunnen geluiden van Audius ook rechtstreeks in TikTok importeren en gebruiken voor video’s. Tot nu toe is de dienst volledig gratis en is het aantal gebruikers sterk toegenomen (zes miljoen luisteraars vanaf 2021). Het project bevindt zich ook in een zeer vroege fase, wat betekent dat er binnenkort meer functies kunnen worden verwacht.
Wie gebruikt Audius?
Audius richt zich tot nu toe liever op artiesten met een kleiner publiek. De dienst is daarmee vergelijkbaar met Soundcloud en biedt een platform voor opkomende muzikanten. Enkele bekende kunstenaars zijn echter al enthousiast geworden over het project. Deadmau5, Steve Aoki en Katy Perry behoren bijvoorbeeld tot de vlaggenschipartiesten van het platform. Andere bekende supporters zijn Pusha-T, Nas, Jason Derulo en Disclosure. Aangezien geen enkel op winst gericht bedrijf geld wil verdienen aan de publicaties, gaan alle inkomsten volledig naar de kunstenaars zelf. Dit maakt Audius een pionier in deze industrie, die de muziekindustrie fundamenteel zou kunnen revolutioneren. Of dit daadwerkelijk gaat gebeuren met behulp van crypto gaat de toekomst ons duidelijk maken!